måndag 8 december 2008

"TRO DET ELLER EJ" - men Aftonbladet har en läsvärd artikel

"Citat från Emanuels blogg 2008/10/11

Läs och begrunda: http://www.aftonbladet.se/ debatt/article3502739.ab

Aftonbladets debattartikel om de s.k. "Jobbtorgen" skapade en intensiv debatt på bloggar och hemsidor på Internet.
Vi publicerar nedan några kommentarer till artikeln från Aftonbladet.se tillsammans med en längre kommentar från signaturen Zippos blogg.



"Ni som drar alla arbetslösa över en kam och kallar dem lata och parasiter. Jag hoppas verkligen att ni själva får känna på den djungelns lag som ni själva förespråkar, den starkes rätt. I morgon kan det vara ni som sitter där i spottregnet från de duktiga."

Kommentar på Aftonbladet.se


"Tog det ända till lågkonjukturen var ett faktum innan det stod klart att alla inte kan få jobb? Frågan är hur långt samhälle är beredd att piska folk innan de helt enkelt tar självmord. Är fler självmord bra för räntan och inflationen? Förmodligen!"

Phallos, 47 år, från Aftonbladet.se


"Finns ingen enighet bland arbetslösa fast vi är så många. Vi sparkas på av handläggare på ams samtidigt som vi målas upp som snyltare så fort nån pratar om den statliga ekonomin. Vi vet ju att det inte är vårat fel vi söker ju jobben men vi ska tydligen bara krypa lägre."

Vinkladmedia, 41 år, från Aftonbladet.se


"Jobbcentrum och jobbtorg är en skam för Sverige. Jag har själv varit på dylika förvaringsplatser och inte får man jobb för det. jobben fixar man på egen hand. Jag är förstås livrädd att förlora mitt nuvarande jobb och interneras på något sånt här. Tyvärr passar jobbcentrum in både i den borgerliga ideologin, särskilt FPs disciplinlinje, och socialdemokraternas förmyndarideologi så vi lär nog få dras med eländet.

Amasius, 53 år


Integriteten står tydligen väldigt lågt i kurs hos dagens politiker

fjuttiz, 44 år, 14 okt kl. 17:21


Sittsrejk på FK & AF vore på sin plats...inte gå förrens de fixat till sakerna de lovade...sänkta skatter ska ge alla jobb...Hit med det nu då!! Jag är ju utförsäkrad så då är jag ju frisk då...jobbet hit...eller lånet till förataget jag vill ha...sätt mig inte på söka jobbkurs...resursslöseri på högan nivå! Socialen jag toppvägrar! hellre parkbänken då!

Pöss maxx12, 35 år, Västerås, Igår 18:35


Kränkningar och sjuk människosyn är, i det här fallet, ett tydligt tecken på ren desperation. Om några år så är det nyval och man vill visa upp snygga siffror för väljarna. Genom att beskylla arbetslösheten på de arbetslösa så slipper man ta ansvar för sina arbetsuppgifter som politiker eller AMS-anställd. Bekvämt eller hur?

DRABBAD av Sjögrens Syndrom, 52 år, Igår 17:29


Ni som tror att NÅGON FRIVILLIG VÄLJER ATT LEVA PÅ UNDER 5-6000KR / MÅN SOM många med sjukpension får ut EFTER SKATT är totalt tomma i det som sitter över halsen, INGEN VÄLJER DENNA ALMOSA FRÅN DE RIKES BORD. DRABBAD av Sjögrens Syndrom, 52 år, Igår 16:53 Syndomdig Jag kan lova att 9 av 10 arbetslösa och sjuka VERKLIGEN VILL JOBBA allt annat i SKIT SNACK OCH STOR LÖGN, VI SÄTTER HEDER I ATT FÖRSÖRJA OSS SJÄLVA FATTA DET NÅGON GÅNG

Jack 73, 35 år, huskvarna, Igår 15:12


Skulle skriva in mig som arbetslös.Det slutade med att jag gick därifrån utan ersättning,det är rena köttmarknaden på ams huset, hellre utan ersättning än tvingas fönedra sig för en kaffepeng...

drtfy trudr, Igår 13:36


Folk som hetsar mot arbetslösa kan gå med i nazistpartier där ni hör hemma. Sparka neråt slicka uppåt är eran taktik som vanligt. Sätta folk i arbetsläger är inte långt borta.

Benfred, 47 år, Vikmanshyttan, Igår 13:36


Ni som drar alla arbetslösa över en kam och kallar dem lata och parasiter. Jag hoppas verkligen att ni själva får känna på den djungelns lag som ni själva förespråkar, den starkes rätt. I morgon kan det vara ni som sitter där i spottregnet från de duktiga.

drtfy trudr, Igår 13:25


Snälla fösvinn med "sök jobb latmask" snacket. Väx upp o se verkligheten det finns inte jobb åt alla och vi tänker inte gå ner i lön. Ju fler arbetslös desto högre krav kan dom ställa så nu får man inte soppa golv utan att ha akademisk examen. Fortsätt köpa importerat så fler jobb försvinner..

Julia A, Igår 12:51


Det är en obehaglig och äcklig utveckling som har pågått sen moderaterna kom till makten. Alla som är fattiga/sjukskrivna/ handikappade/arbetslösa är det ok att trampa ner på. Hoppas verkligen att den här trenden bryts och att vi får en annan ledning vid nästa val. Det här är inte ett Sverige att var stolt över...

DRABBAD av Sjögrens Syndrom, 52 år, Igår 12:30


Många sk aktiviteter kan var kränkande för den som är skör och svag, är extremt blyg för att nämna något jag har själv erfarenhet av detta ( ligger så långt bort som 70-80 tal). Jag var enormt blyg kunde knappast gå in i ett rum med för mig okända människor, jag fick hjärklapning yrsel svårt att andas kräktes osv (jag blev svårt mobbad i högstadiet).Detta var då i af egen regi men det har spridit sig och är norm och särskilt sen alliansen kom till makten(började dock under s),för M har alltid haft människosynen. Du har dig själv att skylla.

Pannkaksmus, 37 år, Igår 12:19


Nu skall jag inte fösvara vuxendagiset som beskrivs ovan, det har jag ingen koll på... men vad ÄR det fär tomte som skrivit artikeln? "Arbetslösheten är dock en noggrant planerad företeelse. Alltför många människor får inte ha arbete, eftersom detta höjer inflationen..." Det där är nån förm av ogenomtänkt vänsterpropaganda... Inflation ger en EXTREM omfördelning av rekedomar i samhllet. De som jobbar och hyr en bostad får stigande lön & högre hyra. Den som äger sin villa får stigande lön, men villan ökar i värde med inflationen medan lånet ligger still (räntan stiger ju lite, men det gör lönen med). Kapitalister är inflationsskyddade, arbetare är INTE det.

Alfa123beta, 29 år, Igår 11:56


Jag blev sjukskriven när jag var arbetslös. Jag hade precis avslutat min universitetsexamen men ännu inte fått jobb, så det blev socialbidrag. För att få socialbidrag blev jag tvungen att gå till ett liknande ställe. Jag klumpades ihop med människor med helt olika förutsättningar, några kunde knappt läsa och skriva. Jag gick aldrig tillbaka och flyttade till mina föräldrar tills det att jag blev frisk och skaffade jobb, själv, via kontakter.

Balo_o, 64 år, Igår 10:27 Förvånad?


Detta är ju den äkta kapitalismen. Var och en klarar sig själv efter bästa förmåga. Är Du så dum att Du blir arbetslös eller sjuk så vadå. Hela finnanskrisen är ju patetisk när allt går bra då skriker man till politiker rör inte oss men nu är det politikerna som skall rädda finanserna.

LinLinDahlin, 33 år, Igår 10:15


Jag har gått på ett sådant här vuxendagis och allt i artikeln stämmer; det är en förvaringsplats och inget annat. Har du "tur" får du en obetald praktik i några månader, sedan är du tillbaka på samma jobbcenter igen.


Utdrag från signaturen Zippos blogg om "Jobbtorgen"

Egentligen så är det väl en sak som de flesta (inklusive jag) vill blunda för men vad skulle hända om du/jag skulle bli arbetslös? Aftonbladet.se har en artikel som riktar kritik mot jobbtorget (vad sjutton det nu är) och liknande kritik har ju riktats mot arbetsförmedlingen och kanske är jobbtorget i arbetsförmedlingens regi men det spelar egentligen ingen roll för vad jag egentligen vill säga.

Det som jag vill påpeka är att jag är ganska så säker att (delvis p.g.a egna erfarenheter) att arbetsförmedlingen definitivt inte fungerar som tänkt för en viss kategori. Nämligen vanliga skötsamma svenssons som blir arbetslösa efter ex 10-15 år på Volvo. Vad man som den person upplever är att man bemöts och hanteras som vilken "hopplös" fall som helst.

Jag skulle kunna dra en parallell till exempelvis att man av nån anledning skulle hamna i sitsen att där man blir bedömd och bemött som vilken knarkare/lodis som helst av socialen. Vi snackar kulturkrock utan dess like.

Måhända att det finns individer som mjölkar systemet för allt vad det går, troligtvis finns det även totala idioter i systemet men det som är kärnan i mitt resonemang är att en helt vanlig svensson kommer bedömmas och bemötas enligt "sämsta klient sättet". Då undrar jag hur en person som i "normala" fall har alltid skött sig och kanske till och med hanterat värden på miljontals kronor känner sig när man rätt som det är behandlas som om man inte klarade av ens de mest primära uppgifterna. Inte bra och definitivt moralknäckande.

Jag skänker härmed en tanke till alla svenssons som blir drabbade av "systemet" och önskar er lycka till.

/Zippo

Inga kommentarer: